Reklama
 
Blog | Petra Šťastná

Yasmine Hamdan, svobodná, originální, subtilní

V neděli 16. června koncertuje na pražském Respect Festivalu. Kritici ji nazývají „ikonou undergroundu arabského světa“. Nelze ji zařadit ani do world-music, ani do mainstreamového popu, každopádně přináší velice zajímavý mix svých vlastních skladeb smíchaných se zlatou érou arabské hudby. Její hudbu si do svých filmů vybrali režiséři zvučných jmen jako Elia Suleiman či Jim Jarmusch.

Yasmine Hamdan po boku Eliy Suleimana a herců filmu Čas, který zbývá při ceremonii v Cannes (2009)

 

Yasmine Hamdan se narodila v roce 1976 v Libanonu, když propukala občanská válka. Otec, zkušený stavební inženýr, prchl s rodinou před válkou do Abu Dhabi, Řecka a Kuvajtu. Při obsazení Kuvajtu Saddámem Husainem byla Yasmine otcem vyslána zpět do Bejrútu se skupinou cestující pozemní cestou. „Bylo mi 13 a bylo to pro mě dobrodružství. Kdybych to měla udělat dnes, byla bych k smrti vystrašená,“ sděluje anglické žurnalistce při rozhovoru v Paříži.

V roce 1997 založila s kamarádem ze školy elektronické duo Soapkills. „Byl konec občanské války, město bylo po válce zdevastované, ale zároveň inspirativní… Bylo to jako moment znovuzrození Bejrútu. …Jako mladí jsme cítili, že můžeme změnit věci, něco začít od počátku.“ „Měla jsem pocit, že tam nepatřím. Snažila jsem se znovu propojit s městem a jeho lidmi a nakonec jsem začala hledat lidi, kteří mě inspirovali,“ popisuje v dalším rozhovoru.

Název skupiny přišel s myšlenkou, že rekonstrukce Bejrútu smývá historii města. Jejich novátorský přístup – byli jednou z prvních skupin hrajících elektronickou hudbu na Blízkém východě – zanechal trvalý vliv a Yasmine je dodnes považovaná za ikonu hudebního undergroundu v arabském světě.

Psala písně anglicky a inspirovala se PJ Harvey, Kate Bush a Neilem Yougem, ale něco jí chybělo. Když jednou v noci zaslechla v baru píseň syrské zpěvačky Asmahan, inspirovalo ji to k poslechu dalších písní a k rozhodnutí opustit angličtinu a začít zpívat arabsky. „Používala komplikovaný styl arabské klasické hudby, ale takovým způsobem, že to mělo napětí a bylo to moderní. Tu hudbu jsem jako dítě slýchala, ale najednou jsem ji začala vnímat jinak.“

Po deseti letech se z Bejrútu přestěhovala do Paříže, hledajíc neutrální místo, kde by se mohla setkávat se zajímavými hudebníky a pokračovat ve svém hudebním dobrodružství. Volba Paříže byla logická, protože ve škole studovala ve francouzštině.

Její debutové album, které vydala před několika měsíci, nese název Ya Nass, v překladu hovorově „Hej, lidi“. Je to kuvajtská píseň ze šedesátých let, kterou adaptovala. „Je to výzva k rozhovoru, obrací se k davu a je humorná, není politická. I tak je ale propojená s tím, co se děje v arabském světě.“ Dále jsou v albu její původní písně a další předělávky písní ze třicátých a čtyřicátých let od egyptského mistra Mohammeda Abdela Wahaba a od hudební divy Leily Mourad. Také znovuobjevila serenádu libanonského lyrika Omara El Zenna s názvem Bejrút. „Je to něžná satirická píseň, kterou mi zpívala babička. Je stále relevantní, mluví o karmě města,“ poznamenává v rozhovoru.

Hudba Yasmine Hamdan inspirovala i známé režiséry. Elia Suleiman použil dvě písně skupiny Soapkills ve svém známém filmu Boží zásah (Divine Intervention, 2002). Yasmine stejnému režisérovi (a manželovi, jelikož seznámení vedlo k sňatku) pomáhala i při výběru písní do jeho dalšího oceňovaného filmu, Čas, který zbývá (The Time That Remains, 2009).

Reklama

Jelikož sama sbírá velmi staré písně (pro které občas jezdí do Sýrie, kde hledá nearchivované písně arabských žen), byla schopná vybrat na pět set písní mapujících období od čtyřicátých let až po současnost, reflektujících atmosféru v arabském světě. Elia Suleiman její výběr zredukoval na zhruba deset písní, mezi které vybral i píseň Stayin Alive od skupiny Y.A.S., dalšího hudebního projektu Yasmine, a použil ji v závěru filmu jako potvrzení vytrvání a touhy přežít. Výběr hudby tohoto filmu oceňují jak kritici, tak nadšení diváci, kteří se shodují v tom, že „hudba je v tomto filmu velice důležitá a je dobře použita.“

Nedávno si vybral hudbu Yasmine další režisér, a to Jimy Jarmusch pro svůj nový film Only Lovers Left Alive, který bude pravděpodobně promítán v Karlových Varech. Ve filmu se Yasmine krátce objeví, zahraje samu sebe při interpretaci své písně Hal.

 

Videa

Písně od Soapkills použité ve filmu Boží zásah (2002)

Soapkills – Tango

Soapkills – Dub4me

Jedna z písní vybraných do filmu Čas, který zbývá (2009), jejíž interpretkou je opět Yasmine Hamdan spolu s italsko-afghánským producentem Mirwaisem Ahmadzaïem, který spolupracoval mj. s Madonnou.

Yas – Stayin Alive (Alberkam Remix)

Syrská zpěvačka Asmahān, která byla inspirací Yasmine, a její píseň Ya Habibi Ta’ala (Přijď, milovaný)

 

Inspirace  Mohamad Abdel Wahab

Originál: Mohamad Abdel Wahab – La‘ Mush Ana Ellabki

 

Adaptace: Yasmine Hamdan – La2 Mosh Ana (M.Abdel Wahab Cover)

 

Inspirace Leila Mourad

Originál: Leila Mourad – In kan fouadi

Adaptace: Yasmine Hamdan – In Kan Fouadi

 

 

Citace v textu jsou použité z těchto rozhovorů:

The Telegraph: Yasmine Hamdan interview: ‚If you can feel the emotion, it’s for you’
The Guardian: Yasmine Hamdan: the modern face of Arabic music
Metro: Yasmine Hamdan: My musical epiphany was in a club at 4am when the DJ played an Arabic song

 

Související:

Cannes 2013 – Debata k filmu Jima Jarmusche (zmiňuje Hamdan zhruba 18. minutě)
Video from Cannes 2009 k filmu Eliy Suleimana Čas, který zbývá (Elia 4:50, Yasmine 6:20)
Respect Festival: Yasmine Hamdan – Ikona undergroundu arabského světa